शुक्रवार, 18 सितंबर 2015

साधारण काष्ठ नहीं है तुलसी की माला ब्रह्म काष्ठ है













साधारण काष्ठ नहीं है तुलसी की माला वैष्णव चिह्न से भी आगे की चीज़ है। ये शरीर भगवान का मंदिर है जिसमें युगलसरकार राधाकृष्ण का वास है। हमारी  आत्मा ही प्रभु का शरीर है। जब आप तुलसी की माला पहनते हैं तो आप कहते हैं भगवान मैं जैसा भी हूँ तुम्हारा हूँ। समर्पण  के इसी पूर्णत्व का प्रतीक है यह तथा अन्य वैषणव चिह्न -तिलक और छापा (रामनौमी ). सुनिश्चित जानिये इन्हें पहनने का लाभ आपको मिलेगा। औरों को भी। 

कविवर रसखान खासा बोझा धारण किए रहते थे तुलसी की मालाओं का। यवन कुल में पैदा हुए थे। एक बार किसी ने पूछा महाराज आप इतनी अधिक काष्ठ मालाएं क्यों पहने रहते हैं बोले कविवर मैं नीच कुल में पैदा हुआ हूँ  नहीं जानता पाप क्या है लेकिन इतना मैंने संतों से सुना है ये साधारण काष्ठ नहीं है मेरा भी बेड़ा पार कर देगी ऐसा मैं सोचता हूँ। मुझे ये जान ने में अब बहुत देर हो गई है कि पाप क्या है यह साधारण सा उपाय तो मैं कर ही सकता हूँ इसीलिए इतना ब्रह्म काष्ठ धारण किये रहता हूँ। 

इसे ब्रह्म काष्ठ कहा गया है। साधरण काष्ठ की बनी नाव का तो क्या कहना मैंने अपने बचपन में लकड़ी के स्लीपरजोड़कर (स्लीपर यानी लकड़ी के लठ्ठे ,उस दौर में यूं ही बहा दिए जाते थे नियत स्थान पर उनको निकाल भी लिया जाता था। उनके साथ उन पर बैठे खड़े मीलों मील तक छोटे छोटे बाल गोपालों को  हरद्वार की गंगा में मौज़मस्ती करते देखा है। साधारण लकड़ी भी जब आपको डूबने नहीं देती तो यह तो कल्याणी ब्रह्मकाष्ठ है तुलसी की माला। कल्याणी इसलिए कि ये जगत का कल्याण करती है महाविष्णु के चरण कमलों की शोभा हैं  प्रिया हैं  तुलसी जी । 

तुलसी की माला पहनकर घर पर साधारण स्नान करने वालों को तमाम तीर्थों में स्नान करने का पुण्य प्राप्त होता है। यदि मृत्यु के समय किसी के  गले में तुलसी की माला का एक मनका भी मौजूद रहता है तो सुनिश्चित जानो वह नरक (निम्नतर यानियों ) में नहीं जाएगा। ऐसा हमारे शास्त्र कहते हैं। पद्मपुराण ,गरुण एवं स्कन्दपुराण में तुलसी की महिमा का बखान आया है। 

मान्यता है तुलसी की माला पहनने के लिए सुपात्र बनना ज़रूरी है। आपका आचरण शुद्ध हो खानपान शुद्ध हो यानी आप वही खाएं जिसे आप अपने आराध्य देव पर भी अर्पित कर सकते हों। है न फायदा आपका खानपान शुद्ध हो जाएगा तो आपका स्वास्थ्य भी ठीक बना रहेगा। मन भी। स्वस्थ चित्त में ही स्वस्थ मन का आवास होता है। 

आप मात्र जींस का जमा जोड़ ही नहीं हैं अपना खानपानी भी हैं परिवेश भी । याददाश्त बढ़ाने की यही असली सिमरनी औषध है.संकोच न करें इसे पहनने में। कई सभ्रांत महिलाएं ऐसा सोचतीं हैं रज का तिलक और तुलसी की माला सुहागवतियों को नहीं पहननी चाहिए। शास्त्र में ऐसा कहीं भी नहीं लिखा है ऐसा संत और परम आचार्यों से हमने सुना है। 

The tulsi mala or a rosary made from the holy basil plant, is a beautiful thing to possess and wear. Hindus see the tulsi mala - the light, chandan-coloured one (see right photo) as a way to connect to Vishnu or any of his avatars like Krishna and Rama, while the Buddhists prefer the black tulsi mala (see photo below) to chant and usher in good fortune.

As soon as you wear the tulsi mala, around your neck or around your wrist, you feel protected and focussed. It actually goes a long way in helping you deal with the stress of modern life. If time permits, you can simply chant Hare Krishna Hare Krishna Krishna Krishna Hare Hare/Hare Rama Hare Rama Rama Rama Hare HareSome people believe that this mere chant is enough for salvation in this dark age called Kali Yuga, but even this seems a difficult task for people to do, such is the manifestation of this age.


All people who use a rosary or mala around the world and following different religions will acknowledge that holding it in your hand enchances one's concentration on the prayer. There's a certain path you follow while using the beads and that makes praying a concrete and real affair. Krishna devotees believe that increased chanting brings you closer to God.

How to use the mala: The Japa Mala has 108 beads set in a loop, with one big bead which represents Krishna. To chant, one starts with the smaller of the two beads set next to the Krishna bead, holding it with the thumb and the middle finger, and then begins chanting. After finishing one complete round, one starts on the opposite side, instead of crossing over the Krishna bead, considered disrespectful.


Chanting involves to reciting mantras or shlokas which creates a musical aura around one, helping one to enjoy the meditation time. You can close your eyes, if not driving, and conncet with the Greater Force. You can even carry your mala in a bag available nowadays where another person does not really see you counting the beads. This helps you create some privacy in a public place like the Metro. Sitting in your puja room or space allows you to light a fragrant incense to enhance the whole experience.



  

  

[Taken from "Gaudiya Darshane Bhagvat Kathamrita 1"of Sri Srila Bhakti Kusum Sraman Goswami Maharaja]
It is said in Vishnudharmottar : The Lord says that one who wears the beads made out of the wood of Tulsi in one's neck, even if he is untidy and ill- charactered, will undoubtedly attain Me only.
In Garud Purana it is stated: All those people of evil argumentative mentality who say why to wear Tulsi beads, what results are attained by wearing them, and don't wear Tulsi beads around their neck, burn in the fire of anger of Sri Hari and will never get liberated from hell.
Sri Krishna will grant the fruit of being the resident of Dvarka immediately to those who wear Tulsi beads around the neck. The sins of the person who wears neck beads made of Tulsi with devotion after offering to Sri Vishnu will get vanquished and Devakinandan Sri Krishna will always remain pleased with him, he does not need to undergo further atonement, no more sins remain in his body.
In Kaliyuga, one, who is bedecked with the beads made of Tulsi, performs ritual activities and activities pertaining to ancestors and demigods, obtains crores times more results. The messengers of Yama will flee away by the sight of the Tulsi beads just as leaves are blown off by wind.
In Skanda-puran it is stated :- Those who wear neck beads made of Tulsi after offering it to Sri Hari are definitely foremost among the devotees of Lord. Those fools who wear Tulsi beads without offering to Hari will definitely go to hell. After presenting the mala, it should be purified with panca-gavya; after that the mula-mantra should be recited followed by the recitation of the gayatri mantra for eight times. Touching with incense, worship with this Sadyojata-mantra with utmost devotion:
Om sadyojatah prapadyami sadyojataya vai namo namah
Bhave tave nadi bhave bhajeswamam bhavod-bhavaya namah
After that, this prayer should be made, "Oh! Mala ! You are made of Tulsi and are dear to Vaisnavas . I wear you around my neck; you make me dear to Sri Krishna. 'Ma' means 'me', 'La' means 'to give'. Oh Hari-Vallabhe ! You have given me to Vaisnava devotees, hence you are known as mala. Those Vaisnavas who pray in accordance with rituals in this manner and first offer the mala in the neck of Sri Krishna and then puts it to themselves attain the Lotus feet of Sri Vishnu."
It is stated in Padma Purana : either during morning ablutions or bathing or eating or at any state which is clean or unclean, Tulsi mala has to be worn always; that means mala should not be removed under any circumstance.
Shastras say: Tulsi mala should always be worn as yajna-sutra or sacred thread. Those who remove Tulsi mala even for a moment are considered to be Vishnu-drohi.

साधारण काष्ठ नहीं है तुलसी की माला ब्रह्म काष्ठ है 

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